• تلفن: ۱۸۲۴-۰۲۱
  • نمابر: ۷۷۰۶۶۴۰۹-۰۲۱
  • پیامک: ۲۰۰۰۱۸۲۴

پورشه و بوئینگ تاکسی های هوایی می سازند

تاکسی های هوایی

ه نقل از دیجیتال ترندز، برآوردها حاکیست که تا سال ۲۰۳۹ ارزش بازار حمل و نقل تاکسی های هوایی کوتاه برد به ۱.۵ تریلیون دلار افزایش می یابد و از همین رو فعالیت شرکت های خودروساز و هوافضا در این زمینه شدت گرفته است.

دو شرکت هم اکنون در حال تبیین طرح های اولیه خود در این زمینه هستند تا تاکسی های هوایی مستحکم، سبک و دارای مقاومت کافی در برابر شرایط نامساعد جوی را تولید کنند.

گفته می شود تاکسی هوایی طراحی شده توسط این دو شرکت به صورت عمودی نشست و برخاست خواهد کرد و به طور کامل برقی خواهد بود. هنوز مشخص نیست چه زمانی نمونه اولیه این تاکسی هوایی آماده رونمایی خواهد بود، اما سخنگوی پورشه اظهار امیدواری کرده اولین آزمایش این تاکسی هوایی در سال ۲۰۲۰ صورت بگیرد.

برآوردهای پورشه نشان می دهد بازار تاکسی های هوایی از سال ۲۰۲۵ به بعد به طور جدی شکل می گیرد. از جمله دیگر شرکت هایی که در تلاش برای تولید تاکسی هوایی هستند می توان به آئودی و ایرباس، هیوندایی،استون مارتین و رولزرویس اشاره کرد.

اما در اصل تاکسی هوایی چیست؟

تاکسی هوایی یک هواپیمای سبک یا حتی فوق‌سبک بوده و می‌تواند با حداقل ظرفیت ممکن، نظیر چیزی در حدود ظرفیت یک تاکسی یا اتوبوس معمولی، در مسیرهای کوتاه جا‌به‌جا شود.

هواپیماهای معمولیِ موجود در ناوگان هوایی کشور، به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها در هر فرودگاهی امکان نشست و برخاست ندارند. این در حالی است که تاکسی هوایی، با ابعاد و وزن کم و قابلیت کنترل بالا، می‌تواند در بسیاری از فرودگاه‌های کوچک نشست و برخاست کند.

تصویر تاکسی هوایی

مشخصات تاکس های هوایی

داشتن موتورهای جت و وزن کم، باعث بالا‌رفتن سرعت ایر‌تاکسی ها شده است. تاکسی هوایی می‌تواند در مسیرهای طولانی، صرفه‌جویی در زمان را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مزایای خود معرفی کند.

مهم‌ترین عامل در میزان مصرف سوخت یک هواپیما، وزن و نوع موتور آن است. با‌توجه‌به ویژگی‌های ایر‌تاکسی، مصرف سوخت آن در مقایسه با یک هواپیمای معمولی، بسیار پایین است.

ایران با داشتن حدود ۳۱۹ فرودگاه شامل فرودگاه‌های نظامی و غیر‌نظامی، رتبۀ بیست‌و‌دوم جهان را از نظر تعداد فرودگاه به خود اختصاص داده است.

کشورمان از این نظر، بر بسیاری از کشورهای جهان، مانند ایتالیا، سوئیس، ترکیه، عربستان، نروژ و حتی ژاپن برتری دارد و برای‌مثال، دو برابر کشوری مانند اسپانیا فرودگاه دارد.

همین موضوع، به‌عنوان مهم‌ترین عامل، بستر استفاده از ایر‌تاکسی را در ایران فراهم می‌کند. همچنین با‌توجه‌به ویژگی‌های مورد‌نیاز هواپیمای ایر‌تاکسی، هواپیماهای ATR ایتالیایی فرانسوی و هواپیماهای امبرائر برزیلی که هر دو توسط ایران خریداری شده‌اند، قابلیت بدل‌شدن به ایرتاکسی را دارند.

موضوع دیگری که استفاده از تاکسی هوایی را برای خطوط هوایی ایران مقرون‌به‌صرفه می‌کند، عدم امکان نشست و برخاست بسیاری از هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های واقع در مناطق محروم کشور است.

وضعیت باند پرواز در بسیاری از فرودگاه‌های این مناطق، مناسب نیست و حتی برخی از باندها خاکی هستند.

به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین محاسن راه‌اندازی خطوط ایرتاکسی در ایران، سوق‌دادن صنعت هوانوردی به‌سمت مناطق محروم کشور باشد.