• تلفن: ۱۸۲۴-۰۲۱
  • نمابر: ۷۷۰۶۶۴۰۹-۰۲۱
  • پیامک: ۲۰۰۰۱۸۲۴

تاکسی تهران در شان پایتخت نیست

مدیر مسوول “تهران رسانه” بر ضرورت تخصیص یارانه به تاکسیرانی تهران تاکید کرد و افزود: تاکسی تهران در شان پایتخت نیست و معابر تهران باید به شهر تاکسی ها و عابرین پیاده تبدیل شود.

مهدی جمشیدی در گفتگو با خبرگزاری برنا تهران گفت : همه ساله نرخ کرایه های تاکسی در تهران افزایش می یابد، و این موضوعی است که شاید باعث می شود شهروندان تهرانی ترجیح دهند از خودرو شخصی خود استفاده کنند.

جمشیدی افزود: بی تردید همه اشخاصی که برای رفت و آمدهای روزانه خود از تاکسی و یا آژانس های اتومبیل استفاده می‌کنند، طعم افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی را چشیده‌اند و همیشه با پایان سال و یا شروع سال جدید، شاهد افزایش نرخ و یا زمزمه های آن بوده ایم.

وی با طرح سوال چرا مردم از خودرو شخصی استفاده می کنند و تمایلی به استفاده از خودروهای عمومی مانند تاکسی و آژانس را ندارند گفت؛ یکی از رهنمودهای پلیس به مردم این است که با خودروهای تک سرنشین در شهر کمتر تردد کنند و همیشه گلایه هایی در خصوص آلودگی هوای تهران، معضل ترافیک و آلودگی های صوتی و سایر موارد توسط مسوولین صورت میگیرد، ولی چگونه می توان مردم را به استفاده از خودروهای عمومی تشویق کرد، مسئله ای است که به اختصار در به آن اشاره خواهم کرد.

وی تصریح کرد:  یکی از دلایلی که باعث می شود اکثر مردم از خودرو شخصی استفاده نمایند، ارزان بودن سوخت است که این خود یک بهانه ای شده است که همه ساله زمزمه گرانی سوخت بین مردم و مسوولین است و آن را یک راه حل برای تشویق مردم به عدم استفاده از خودرو شخصی در مواقع غیر ضرور می دانند، ولی مشکل اینجاست که با افزایش نرخ بنزین و سوخت های دیگر، کرایه های حمل و نقل عمومی هم افزایش می یابد و به نوعی برابری هزینه استفاده از خودرو شخصی و عمومی سبب می گردد که مردم، جابجایی با خودرو شخصی را ترجیح دهند، و اما یک دلیل فرعی دیگر این است که متأسفانه فرهنگ استفاده از کولر در فصل تابستان در خودروهای تاکسی و آژانس های اتومبیل نهادینه نگردیده است و کیفیت پایین خودرو و همچنین درک نادرست راننده نسبت به افزایش مصرف سوخت در صورت استفاده از کولر، باعث می شود که هم مسافر و هم راننده در فصل گرم تابستان نتوانند فصل کاری راحتی را سپری نمایند و این خود یک دلیل می شود که اکثر مردم در این فصل به خاطر راحتی خود، از خودرو شخصی استفاده نمایند.

این کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری در ادامه با طرح سوالی دیگر که چه راهکارهایی در این خصوص وجود دارد که مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومی، به ویژه تاکسی تشویق کر گفت: سخن من در این گفتگو بیشتر با  دولتمردان و مدیران تصمیم گیر در حمل و نقل عمومی، به ویژه سازمان تاکسیرانی شهر تهران است و باید یادآوری نمایم که سختی کار رانندگان تاکسی و مسافر برهای شخصی به خصوص در پایتخت، بر هیچ کس پوشیده نیست و همه ما این شغل را جزء مشاغل سخت می دانیم که رانندگان در شبانه روز و در سرما ، گرما، ترافیک ، آلودگی های صوتی و زیست محیطی به ارائه خدمات به هموطنان خود می پردازند و در مقابل از خدمات و مزایای قابل درکی برخوردار نیستند.

اما چرا به این مهم کمتر توجه می گردد؟

اگر از هر مسوول دولتی، خصوصی، مدیران شهری، نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر و همچنین از خود مردم سوال شود که اصلی ترین و مهمترین معضل پایتخت چیست؟ به طور حتم پاسخ خواهند داد؛ آلودگی هوا و ترافیک.

این فعال اجتماعی گفت؛ اما چرا این مشکل سالهاست که گریبان گیر شهروندان تهران شده است و همه ساله به گفته خود مسوولین جان هزاران هزار هموطن ما را می گیرد و با گذشت زمان هم بیشتر و بیشتر می شود، سوالی است که پاسخ آن را هیچ مسوولی تاکنون به طور واضح و شفاف نداده است.

جمشیدی با طرح سوال متولی اداره و ساماندهی حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی ها در تهران کیست گفت: شهرداری تهران به طور حتم خدمات شایسته و ارزنده ای در حوزه های شهری، زیباسازی، فضای سبز، حمل و نقل عمومی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی به هموطنان ارائه نموده است و هزینه های زیادی در این خصوص در شهر تهران شده است که هرکدام به نوبه خود مهم و قابل تحسین است، اما وقتی همه ما به اتفاق قبول داریم که آلودگی هوا و ترافیک، اصلی ترین معضل شهر تهران محسوب می شود، آیا شهرداری تهران در خصوص فرهنگ سازی استفاده از خودرو تاکسی و عدم استفاده از اتومبیل شخصی گامی برداشته است؟ آیا ارائه خدمات شایسته به تاکسی داران و توجه به نیاز آنان تا کنون صورت گرفته است؟ آیا ساخت سرای محلات در تهران اولویت دارد یا ساخت پارکینگ های طبقاتی؟ آیا مردم بیشتر به مجموعه های ورزشی نیاز دارند یا اینکه در شهر خلوت با آسایش تردد نمایند؟ آیا ساخت بزرگراه در اولویت است یا کاهش کرایه های حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی؟ آیا برگزاری همایش های گوناگون و جشنواره های متعدد که هزینه های فراوانی برای اجرای آن صورت می گیرد، دغدغه مردم است یا آلودگی هوا؟ آیا فروش آرم های طرح و ترافیک روزانه، خواست مردم است؟ و ده ها سوال دیگر که بی پاسخ مانده است!

مدیر عامل سازمان مردم نهاد نواندیش بصیر با طرح سوال چگونه می توان نرخ کرایه تاکسی را کاهش داد و یا ثابت نگه داشت افزود: به طور طبیعی و عقلانی، هر زمان که نرخ سوخت افزایش یابد، نرخ کرایه تاکسی هم به همان میزان افزایش می یابد و هر شخصی با محاسبه هزینه حمل و نقل، به این نتیجه می رسد که استفاده از خودرو شخصی برایش به صرفه تر است، ولی به طور یقین اگر بداند که با این وضع ترافیک تهران، نبود جای پارک، آلودگی هوا و ….، استفاده از تاکسی برایش مرقوم به صرفه تر است، به طور حتم سعی می کند که با تاکسی و خودروهای عمومی در شهر تردد نماید.

مدیر مسوول تهران رسانه در پایان گفت : چگونه می شود نرخ کرایه تاکسی را ثابت نگه داشت و یا نسبت به استفاده از خودرو شخصی آن را کاهش داد، موضوعی است که با ارائه خدمات به رانندگان تاکسی می توان به آن دست یافت.

مهدی جمشیدی ارایه خدمات و یارانه را به تاکسیرانان ضروری دانست و پیشنهادات خود را در گفتگو با برنا تهران به شرح زیر عنوان کرد:

_افزایش خدمات گاز سوز نمودن تاکسی ها و تسهیل در ارائه خدمات

_اختصاص 5 تعمیرگاه تخصصی خدمات خودرویی ویژه تاکسی در شهر تهران

_پرداخت یارانه لوازم و خدمات مصرفی به خودروهای تاکسی( لاستیک، باطری، لنت ترمز، روغن موتور، شمع، صفحه کلاج، جلوبندی )

_کاهش نرخ بیمه نامه های شخص ثالث و بدنه برای خودروهای تاکسی

_افزایش ارائه خدمات تاکسی تلفنی و تردد اختصاصی تاکسی در محدوده مرکزی تهران

_ایجاد فروشگاههای زنجیره ای در شهر تهران، ویژه تاکسی داران به منظور عرضه محصولات مود نیاز روزمره آنان با تخفیف ویژه

_ارائه کارت خرید ویژه استفاده از رستورانهای منتخب تهران به رانندگان تاکسی جهت صرف دو وعده غذا در طول روز

_امکان نصب تبلیغات در بدنه تاکسی ها با طراحی نوین و کارشناسی به صورت ایجاد کانون تبیغاتی متمرکز در سازمان تاکسیرانی

_پرداخت یارانه سوخت با طراحی مکانیزم استفاده اختصاصی تاکسی ها در جایگاههای سوخت منتخب