مهدی اسیماعیل پور، سالهاست که در روزهای برفی و بارانی یا در ساعتهای پیک ترافیک، مردم از طولانی شدن صف در ایستگاههای تاکسی گلایه داشتند و تاکسیرانان هم به دلیل مقرون به صرفه نبودن فعالیت در چنین شرایطی ناراضی بودند. همه اینها مانند تکههای پازل کنار هم قرار گرفت و درنهایت مدیریت شهری را بر آن داشت تا راهاندازی سامانه «تاکسیبرخط» را عملیاتی کند؛ سامانهای که خدمت رسانی در سازمان تاکسیرانی را هوشمند و رضایت هر دو طرف (مسافر و تاکسیران) را جلب میکند.
نحوه فعالیت این سامانه را که از ۱۲بهمن آغازبه کار کرده، در ادامه میخوانید.
سامانهای برای جلب رضایت مسافر و راننده شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران: تاکسیرانی شهر تهران با ۸۰ هزار دستگاه تاکسی، ناوگان بزرگی است و قطعا با نظارت سنتی و میدانی امکان نظارت کامل و همه جانبه بر این ناوگان بزرگ و گسترده وجود ندارد.
از طرف دیگر شورای اسلامی شهر تهران امسال سازمان تاکسیرانی را به عملیاتیکردن سامانه برخط مکلف کرد.
همچنین در نرخ مصوب شورای شهر تهران، مقرر شد زیر ساختی در سازمان تاکسیرانی فراهم شود که بتوان در یک سیستم هوشمند فعالیت تاکسیها را کنترل کرد و مثلا در ساعات پیک ترافیک، تا سقف ۵۰ درصد امکان افزایش نرخ کرایه برای راننده وجود داشته باشد.
البته قرار نیست کرایه همه خطوط ۵۰ درصد گران شود؛ بلکه این افزایش تا سقف ۵۰ درصد با توجه به وضعیت ترافیکی معابر شهر متفاوت است.
درواقع بسیاری از خطوط حتی در ساعات پیک هم شامل این افزایش نمیشوند چون خارج از محدوده ترافیکی هستند. ممکن است در یک ساعت ۱۰درصد و در ساعت شلوغتر ۳۰درصد افزایش نرخ داشته باشیم و این افزایش به میزانی خواهد بود که هم شهروندان تحت فشار قرار نگیرند و هم جذابیت برای راننده تاکسی برای فعال بودن در خط ایجاد شود.
مثلا طی مسیری مانند میدان ونک تا میدان آزادی که در حالت عادی ممکن است نیمساعت زمان ببرد، در برخی از ساعات روز مانند ۷ تا ۹ صبح و ۱۶ تا ۲۰، ۲ تا ۳ برابر طول میکشد و برای همین با توجه به اینکه در شلوغی مصرف سوخت و هزینههای استهلاک خودرو بیشتر است، بسیاری از تاکسیها در این بازههای زمانی فعالیتی در خطوط نداشتهاند که با فعالیت سامانه برخط همه این مشکلات رفع خواهد شد.


