جابهجایی مسافران و دانشآموزان کاری است که 80هزار تاکسی تهرانی در شبانهروز انجام میدهند. ساعتها رانندگی و نشستن پشتفرمان در شرایط آبوهوایی متفاوت، در آلودهترین هوا و پرترافیکترین ساعات شبانهروز، پس از سالها مشکلات زیادی را برای رانندگان بهوجود میآورد که ناراحتیاعصاب بارزترین آنهاست. حالا سازمان تاکسیرانی از فراهم شدن شرایط بیمهتکمیلی برای رانندگان خبر داده است.
رانندگان تاکسی
خدمات بهتر برای رانندگان خوشسابقه
ساعتها رانندگی مشکلات عدیدهای را برای رانندگان به همراه دارد، از آرتروز و دیسکگردن گرفته تا مشکلات کلیوی و ناراحتیهای پوستی و اعصاب. هزینه درمان هرکدام از این بیماریها نیز سربه فلک میگذارد. تامین هزینههای پزشکی و درمانی همواره یکیاز دغدغههای تاکسیرانان بوده که سازمان تاکسیرانی خبر از رفع آن داده است.
قرار است سازمان تاکسیرانی در سامانهای که بههمین منظور راهاندازی خواهد شد، از کلیه رانندگانی که دارای کارنامه هوشمند تاکسیرانی هستند و تمایل به استفاده از بیمهتکمیلی دارند، ثبتنام کند. در تهران حدود 80هزار راننده مشغولبه کار هستند و پیشبینی میشود حدود 60 تا 70 هزار نفر تحتپوشش بیمه قرار بگیرند. البته رانندگان میتوانند خانوادههای خود را هم تحتپوشش بیمه تکمیلی قرار دهند.
علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران در گفتوگو با «دنیایخودرو» به تخصیص تسهیلات بیشتر برای رانندگان خوشاخلاق اشاره کرد و توضیح داد: «تمام رانندگانی که کارنامه معتبر هوشمند تاکسیرانی دارند، میتوانند در سامانه ثبت کنند. اما سازمان تاکسیرانی در سالهای آینده به سمتی خواهد رفت که رانندگان تماموقت که مشخصات رفتاری بهتری دارند و همچنین رضایت شهروندان از آنها بیشتر و پروندههای تخلفاتی و نمرات منفی آنها کمتر است، در سالهای آینده خدمات تکمیلتری دریافت کنند.»
بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی رایگان است و تاکسیرانی تهران بهازای هر راننده تاکسی در این طرح 200 تا 300هزارتومان پرداخت میکند. همچنین برای خانوادهها و اعضای تحتتکفل آنان تا 70درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.
ون ایدهآل سرویسمدارس
براساس مصوبه شورایعالی ترافیک، سازمان تاکسیرانی موظف به نظارتبر سرویس مدارس اتوبوسهاست. این سازمان در سال جاری تحصیلی سازماندهی 16هزار سرویس مدرسه را برعهده دارد.
6000 تاکسی در قالب سرویس مدرسه فعالیت میکنند و مابقی سرویسهای مدارس نیز تحتنظارت سازمان تاکسیرانی هستند که دستورالعمل جذب و نظارت آنها توسط سازمان تاکسیرانی تدوین شده است. با این حال هنوز براساس اخبار غیررسمی حدود 5000خودرو بدونرعایت ضابطه در امر سرویس مدرسه فعال هستند و سازمان تاکسیرانی سعی در کنترل آنها دارد.
قنادان در پاسخ به خبرنگار «دنیایخودرو» درباره لزوم استفاده از خودروهای تاکسی برای سرویس مدارس و عدم استفاده از خودروهای ایمنتر توضیح داد: «استفاده از اتوبوس و مینیبوس برای سرویس مدارس چندان مناسب نیست. چراکه باید در کوچهها و معابر باریک تردد و حدود 45 دانشآموز را سوار کنند. واقعیت ترافیکی تهران ایجاب میکند از تاکسی برای سرویس مدارس استفاده شود، زیرا تاکسیها بهصورت مویرگی و سریعتر میتوانند در معابر تردد کرده و دانشآموزان را جابهجا کنند. اما خودروهای تاکسی، ایدهآل تاکسیرانی نیستند. ایدهآل این سازمان استفاده از ون برای سرویس مدارس است. ونهای جدید که در روند نوسازی قرار گرفتهاند، 13 نفر ظرفیت دارند. شکل ظاهری و فضای داخلی آنها با ونهای موجود در سطح شهر متفاوت است و بسیار راحتتر هستند. داخل ون راهرو تعبیه شده و اگر بخواهیم از خودروهای تخصصیتری استفاده کنیم، ونها تناسب بیشتری با سرویس مدارس دارند.
خدمات بیمهای تکمیلتر برای رانندگان خوش اخلاق
بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی رایگان است و تاکسیرانی تهران بهازای هر راننده تاکسی در این طرح 200 تا 300هزارتومان پرداخت میکند. همچنین برای خانوادهها و اعضای تحتتکفل آنان تا 70درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.